Foto: 
Roman Avdagić

Svašta nešto (osmi deo)

Gledao čovek sisu pa mu se zavrtelo u glavi, tako da je ubrzo dobio sliku sise koja se okreće i pretvara u okrugao geometrijski oblik koji mi danas zovemo točak. Revolucionarni izum koji je vekovima olakšavao čoveku život, a bez kojeg ne bi imali transport robe i ljudi. Ubrzo je čovek otkrio da dva točka povezana osovinom na koju su postavljene daske, može da posluži za prevoz raznog tereta, pa je novi izum nazvao kola za jednog ili dva vola.

Obzirom na cenu goriva, bez kojeg moderni transporteri ne funkcionišu, čovek se okrenuo napravi koja piči na dva točka, a pokreće ga par pedala koje korisnik ovog izuma okreće nogama. Zbog dva točka nazvan je bicikl. Mali je u odnosu na druge transportne objekte, ne troši gorivo, ne zagađuje okolinu, ne zahteva veliki prostor za parkiranje, ne registruje se, lako se popravlja, lako se krade i idealan je za gradsku vožnju. I gumarska industrija ima svoj udeo proizvodnjom guma za biciklove, jer bi moglo biti malo bučnije kad bi nekoliko hiljada bicikala cirkulisalo gradom sa metalnim točkovima bez guma.

Braća Kinezi prednjače u proizvodnji i upotrebi bicikla, jer bi nekoliko miliona automobila u nekom velegradu prilično zagušilo saobraćaj. Mnogo su manje šanse za saobraćajne nesreće, jer u sudaru dva bicikla retko ima povređenih. Teže telesne povrede se dešavaju kada vozač jednog bicikla premlati vozača drugog bicikla zbog razloga koji nikome nije jasan. Kineze u stopu prate Indijci, a neke statistike govore da će Srbija biti na trećem mestu top liste biciklista, čim nas bude malo više od milijarde.

Pijačarski bicikl služi za odlazak na pijace, a opremljen je korpama napred i nazad, za prevoz kupljene robe. Takođe, ima bar dva sigurnosna katanca koji obezbeđuju da ga korisnik zatekne tamo gde ga je ostavio. Neki su opremljeni prikolicom za prevoz veće količine nečega, što omogćava transport džaka krompira, paprike ili kupusa do kuće. Sa malo jačim prikolicama može se prevoziti i bure sa kominom.

Rekreativni bicikl, koji je po pravilu i topioničarski, služi za rekreaciju i topljenje masnih naslaga koje se nafiluju tokom zimskog perioda, jer niko normalan ne vozi bicikl po snegu, a najveću upotebu ima u proleće. Kod ovih biciklova, uglavnom bez korpi, napravu za zaključavanje zamenjuje povodac sa pristojno nadrkanim kućnim ljubimcem, takođe bez korpe, koji ne zna šta je kompromis, ali zna zašto je ostavljen pored bicikla. Postoji i sobna varijanta koja korisnika neće odvesti nigde, ali će pošteno odraditi topioničarski deo posla.

Turistički bicikl namenjen je za duža putovanja, propisno opremljen bisagama i prenosivim frižiderom za hlađenje piva. Nije obavezno zaustavljanje radi odmora bicikla nakon neke pređene kilometraže, ali se može pauzirati češće, da se pivo ne bi ugrejalo. Neki vlasnici ugrađuju i tablete sa sistemom navigacije, neki dodaju priključivi šator sa tuš kabinom, spavaćom sobom i kuhinjom.

Brdski biciklovi su namenjeni za ugodnu vožnju po kozjim stazama, iako dobru primenu imaju i na asfaltu. Karakteristike ovih dvotočkaša su posebno dizajnirane kramponske gume i specifičan upravljački mehanizam, što omogućava da ga voze i brdske koze.

Sportski biciklovi namenjeni su za bisiklističke trke i imaju specifičan izgled, a u poslednje vreme i specifičnu težinu. Proizvođači ovih bolida na dva točka takmiče se u materijalu, dizajnu, prenosnom mehanizmu i još u mnogo čemu, što nekome izgleda nebitno, a sve u svrhu da se dostignu najveće moguće brzine. Tako se došlo do modela koji je težak svega šest kilograma i mora biti posebno čuvan, jer može da ga mazne i malo dete. U svakom slučaju, nemoj se smejati cigančetu koje vozi bicikl, jer možda vozi tvoj bicikl.

Gajgerski transportni modeli su slični pijačaskim, s tom razlikom što su kršavele sa velikim prikolicama za prevoz plastične ambalaže i kartona.

 Bez obzira na namenu, postoje muški i ženski biciklovi. Muški modeli imaju rudu koja služi za pridržavanje otegljenih jaja korisnika i obaveznu bidon bocu sa hlađenim pivom. Ženski modeli su uglavnom bez sedišta, što daje poseban užitak u vožnji, a opremljeni su retrovizorima u kojima korisnica vidi sebe, kao i držačem za mobilni zbog izrade selfija u toku vožnje. U poslednje vreme sedišta se proizvode sa kanalom za odvođenje izduvnih gasova koji su posledica unutrašnjeg sagorevanja pasulja, kupusa, jaja, banana i drugog visokooktanskog goriva.

 

Komentari

Komentari