Foto: 
Joan Sorolla

Svašta nešto (dvadeset treći deo)

Homer, Odisejev onovremeni diktafon, svojim slepim pogledom i drhtavom rukom, napisao je Odisejevu putešestviju onako kako su je videli oni koji su videli, a pod strogom cenzurom boginje Atine i Odiseja lično.

21. pevanje opeva Penelopino obećanje proscima da će se uda za onog ko najbolje nabada, odnosno pobedi u streličarstvu. U nedostatku crnog i belog luka, ona servira Odisejev luk, ali ni jedan od preostalih predsedničkih kandidata nije mogao dobro da ga nategli. Prosci su u neverici raspisali referendum o otkazivanju takmičenja, ali onda je prosjak Odisej zgrabio svoj luk i tako ga je nateglio, da se i poznati Antinoj zabrinuo, a Zevs ostao bez daha. Pogodio je metu kroz sve postavljene sekire, nakon čega je napisao elaborat o streličarstvu posvećen Robinu Hudu. Naravno, Homer ne spominje da je boginja Atina, šampionka pucačina, uhvatila Odisejev džojstik i navodila strelu.

22. pevanje pretvara ovaj ep u tužbalicu jer Odisej i Telemah započinju maestralni masakr, posle kojeg ni jedan od prosaca više nije imao želju za životom. Odisej je Itaku proglasio republičkom kraljevinom, a taj dan je proglašen za dan republike. Zahvaljujući ovom pevanju, mnogo godina kasnije u jednoj balkanskoj zemlji severno od Itake, na dan republike se vršio tradicionalni masakr nad svinjama.

23. pevanje govori da se Odisej konačno predstavio Penelopi, ali je izneverovana Penčika od Odiseja tražila još jedan dokaz o identitetu. Na žalost, u ono vreme još nisu znali za lične karte, i nisu imali jedinstvene matične brojeve građana. Upitala ga je za još jednu tajnu koju su znali samo njih dvoje, i Odisej je odmah skontao da se radi o njihovom bračnom krevetu od maslinovog drveta. Sirovom snagom, Odisej je pomerio taj krevet, koji niko drugi nije mogao da pomeri zbog njegove težine. Tek tada je Penka poverovala da je Odisej stvarno Odisej, i zagrlila ga je rukama, a pogotovu nogama. Zbog onovremene emancipacije žena, Homer ne navodi da je Penelopa htela malo drugačiji raspored nameštaja u sobi, pa je kučka iskoristila Odisejevu snagu da to postigne.

24. pevanje sa horom ustondiranih kolibrija, opisuje odlazak duša prosaca u Had, a Odisej se predstavlja i svom ocu Laertu. Malo je neverovatno da se Odisej za vreme svog izleta toliko promenio da ga ne prepoznaju ni Penčika, a ni matori Laert. Postoje indicije da ga je boginja Atina vešto maskirala u prosjaka, upotrebivši nekoliko kilograma najnovije kozmetike. Tendenciozni Homer zaboravlja da navede da je Atina bila honorarni terenski distributer Oriflajma i Avona. Međutim, Itačani su zbog prethodno opisanog masakra hteli da se osvete Odiseju, ali je boginja Atina organizovala mirovnu konferenciju i sa nekoliko revolucionarnih šamara revolucionarima, izbalansirala stvari po kratkom postupku. I tako su se svi na kraju balade, kao u španskim serijama, lepo izmirili i započeli novu hepiendiranu eru Itake, poznatu tamo negde u dubokom svemiru, u istoriji udruženja grčkih bogova kao epičku itačku eru.

The kraj.

Komentari

Komentari