Film

Film

Autorka ovog teksta izgubila je opkladu, rekavši da će Leia poginuti i sad mora nekome da piše priču.

Festu se bliži pola veka, sad mu je 45, što će reći da je nešto stariji od mene. Prvo da vidimo ono što se obično ističe, a o čemu nećemo govoriti. Nisam preterani ljubitelj gužve koju stvaraju zvezde i zvezdice, neka izvine čak i Monika Beluči. Od Festovih otvaranja, do sada sam bio samo na onom kad je bio film „Koriolan“, inače sniman u Beogradu (što je baš leglo). Takođe, izvesna pažnja posvećena je činjenici da je pobedio film „Ne gledaj mi u tanjir“ (pijat – tako se govori i u Boki Kotorskoj), naših dragih susjeda.

Trideset godina nakon smrti legende režiser Kevin Mekdonald, koji je poznat po filmu Poslednji kralj Škotske, odlučuje da napravi dokumentarac o Bob Marliju, koji bi trebao da približi legendu novim naraštajima i da podseti stare o kome je tu stvarno bilo reči. Uz pomoć Marlijevih bliskih saradnika, njegovih najbližih, uključujući i decu, mi saznajemo o njegovom životu koji nimalo nije bio naivan.

Predstavljen kao reformator i čovek pun energije koji želi da doprinese boljoj socijalističkoj zajednici, iza Ivana Stojanovića krio se neobuzdani lik karijeriste koji je radio sve ono što i njegovi prethodnici, samo sa naglašenim pseudoentuzijazmom i parolom: cilj opravdava gaženje i preko mrtvih.

Čvorović u tom kontekstu ispaljuje ćorak u Jakovljevića i njemu sličnima koji ne predstavljaju nikakvu opasnost za rušenje onoga zašta se glavni junak ceo život borio.

Ilija je zapravo pucao na beskrvnog, anemičnog, bolesnog šećeraša i čiraša, koji ima nepopravljivog sina narkomana, nesređen život, histeričnu ljubavnicu i isto tako anemične prijatelje koji su zarobljeni u administrativnom svetu.

Festivali ovakvoga tipa predstavlјaju antipod vulgarnom i snobovskom komercijalnom filmu.

Čaruga je bio preteča kriminalaca devedesetih koji su harali ucenama, pljačkanjem i reketiranjem. Figura opaka, ali i neodoljivi antiheroj koji u filmu pleni odsustvom straha od smrti.

Ideološka manija prekrila je istorijske okvire u partizanskim filmovima. Ono što se iznosi u istoriografijama i ono što se prikazuje u partizanskim filmovima, nema nikakve veze sa podacima iz američkih tajnih službi i podacima u knjigama četničke emigracije.

Srpsko društvo, raspeto poslednjih godina na krst tranzicionih procesa, gotovo da i nema film koji bi izrazio buru nezadovoljstva prema aktuelnom društvenom poretku i problemima koji ga izjedaju.

Pages